יום רביעי, 17 בספטמבר 2008

שנה טובה לכווולם... קליפ אורבני



יום תחבורה ציבורית - כולנו חוגגים

השבוע מתחיל "שבוע הניידות - Mobility Week" ו"יום בעיר ללא הרכב הפרטי" באירופה. בארץ, ייערך "יום תחבורה ציבורית" בישראל ביום ג' ה- 23.9. ההבדל במינוח הישראלי לאירופי, בא לידי ביטוי גם במדיניות התחבורה. בישראל, ההתייחסות למדיניות התחבורה היא סופר מורכבת – ביטחונית, כלכלית ורק לבסוף תחבורתית. במדינות אירופה, הבינו כבר מזמן כי מהות התחבורה היא "להעביר אנשים ממקום למקום" – ביעילות, בנוחות, בבטיחות ובזול. נשאר רק לבדוק כיצד לעשות זאת בדרך הטובה ביותר.

היעילות מתבטאת במספר רשתות של אמצעי תחבורה שונים (תחבורה רב-אמצעית) המקושרות בינהן ויוצרים ביחד רשת אחת גדולה ומסועפת. רשת זו כוללת מדרכות להולכי רגל, שבילי אופניים, כבישים המשמשים רכבים פרטיים, אוטובוסים ומוניות, רכבות קלות, תחתיות ומהירות וכן נמלי תעופה וים. היעילות של רשת פוחתת ככל שהשימור בה גובר. אנשים העומדים בפקקים יום יום יודעים להגיד כי צוואר הבקבוק של רשת הכבישים הוא לרוב בכניסות לערים הגדולות. על-כן, פיזור הנסיעות שנעשות ברחבי איזור מסויים, בין אמצעי התחבורה השונים חשוב לתפקוד תקין של כלל המערכת התחבורתית.

נוחות ההגעה ממקום למקום מתקשרת לטיב הקישור בין אמצעי התחבורה השונים ולכן ניתן על כך דגש חשוב בתכנון ובפיתוח רשתות התחבורה השונות. קישור טוב מתחיל משיתוף הפעולה בין מפעילי התחבורה הצבורית. שיתוף הפעולה מקדם מעבר מהיר וקל בין אמצעי התחבורה הציבורית השונים אשר תלוי במבנה תחנות הממשק, קיומם של מרכז מידע משותף וכרטוס משותף, בתיאום לוחות זמנים ומפות משולבות. כל אלו מקלים על ההתמצאות המרחבית, תכנון הזמן של המשתמשים ונוחות השימוש בתחבורה הציבורית. בנוסף, רמת השירות הגבוהה תלויה במתן שירות אדיב ומקצועי ובהבנת הצרכים של המשתמשים הקיימים והפוטנציאליים והיא מביאה בהתאמה להגברת השימוש במערכות תחבורה אלו.

רציפות השירות של אמצעי התחבורה השונים (תוך תגבור השירות בשעות שיא ושמירה על זמני המתנה קצרים), עדיפות במתן זכויות דרך (אם באמצעות נתיבי תחבורה ייעודיים או רמזורים מתוזמנים) והקמת מסגרת משותפת לשיתוף פעולה כדוגמת רשות תחבורה מטרופולינית, סומנו כיעדים עיקריים של משרד התחבורה, עמותות וארגונים אזרחיים שונים ולא בכדי. הללו יביאו לשיפור רמת השירות של התחבורה הציבורית, עליה בכמות הנוסעים בה והוזלת השירות, תוך מיתון עומסים על רשת הכבישים, הפחתת תאונות הדרכים, צמצום פערים חברתיים, קירוב הפריפריה למרכז ושמירה על איכות הסביבה.

ביחד נגיע לתחבורה בת קיימא - יעילה, נוחה, בטוחה וזולה. קישור לארגון - תחבורה היום ומחר.