יום ראשון, 29 במרץ 2009

planning jerusalem - תכנון בירושלים: קו 13 לא עצר בתחנה. הפעם לא השתלם לו

יאיר מיידע על פסיקה חשובה כנגד אגד: קו 13 לא עצר בתחנה - הפעם לא השתלם לו
הגיע זמן שמישהו יעשה משהו - אם לא אכיפה מטעם הגורמים הממונים לכך (משרד התחבורה), אז גם דרך שיח משפטי ותביעות פיצויים ועוגמת נפש. אם עד שלא יכאב לאגד בכיס זה לא יזיז לה... אז שיכאב לה בכיס. נמאס לעמוד באוטובוסים עמוסים לעייפה, שלוקח להם פי 3 זמן משצריך, שהשירות בהם לא אדיב ומתחשב.
הגיע הזמן להפוך את התחבורה הציבורית לאפשרות המועדפת לנסיעה בעיר וגם בין הערים! מה עם חיבור בין הוד השרון לרעננה והרצליה? מה עם קיצור נסיעות הזוועה הללו שעוברות דרך פתח תקווה, בני ברק, רמת גן ואז סוף סוף לת"א.
כל הכבוד להתארגנות הירושלמית החדשה - "15 דקות" עליה דיווחתי כבר פה.

יום ראשון, 22 במרץ 2009

חוק העישון - דווקא לא עושים צחוק מעבודה

בהמשך לכתבה שהתפרסמה במגזין G ובגלובס, דווקא רציתי להתייחס ולומר שמהתנסות אישית, התיקון לחוק למניעת עישון במקומות ציבוריים נאכף בצורה מסויימת. לדעתי הכתבה נגועה בחד-צדדיות ואיננה מציגה את התמונה הרחבה. דווקא נראה כי מתקיימת אכיפה וכי ניתנים קנסות וננקטים הליכים - וזאת במסגרת שיטוט של מספר דקות (פאב אשמורת, ארקפה). עולה גם כי מרבית המעשנים נשמעים לחוק. עולה השאלה - תחקיר לקוי??! למרות שאינני מקפיד "לצאת" באדיקות הייתי נוכח בעת כניסת פקח עירוני אשר חילק דוחות על סך של 1000 ש"ח כ"א למעשנים בפאב מסויים. מצד אחד ליבי יצא אל אלו שבהינף יד (אוחזת סיגריה), מצאו עצמם משלמים כ- 1/4 ממשכורתם החודשית ומצד שני בהבנה לצורך באכיפה והטמעת נושא איסור העישון.

אציין כי בזמן ההזמנה שלנו מהבאר, נאמר לנו כי כעקרון אסור לעשן ושמדי פעם יש ביקורת, אך מצד שני נרמז לנו כי הם לא ינקטו נגדנו בפעולות משמעותיות - הרי במקום שלטי איסור עישון ואין מאפרות על השולחנות. נראה כי יש להחיל את האכיפה בצורה מהותית יותר כנגד בעלי העסקים אשר מעמידים פני שה תמים שרק ריח עשן עולה מפיו. הללו מוצאים את עצמם "בין הלקוחות הפוטנציאליים לבין העירייה". או שיבחרו אם ניתן או לא ניתן לעשן אצלם - ויסתכנו בכך שציבור מסויים לא יגיע אליהם, או שישאו באחריות לאי עמידה בחוק גם הם באופן פרופורציונאלי - יש אחריות לניהול מקום! אם מקום שמוכר אלכוהול לקטינים ייסגר בלי להניד עפעף, ראוי שמקום שמאפשר עישון בו למרות הוראות החוק ייענש בחומרה.
מניסיון של עובד במקום שכזה (מסעדת שף) ומעשן לשעבר - זה ראוי, אפשרי ומכבד את המקום ואת אלו שבוחרים שלא לעשן.

קישור לעמותת "אוויר נקי" שעוסקת בנושא
קישור לסקירה משווה בחתך בינלאומי לחקיקה בנושא איסור עישון במקומות ציבוריים - מחלקת מחקר ומידע, כנסת ישראל.

יום חמישי, 19 במרץ 2009

על ראש העץ שבחצר - דירה להשכרה

אחרי שהתעצבנתי אתמול, גמלתי בליבי לעבור ולצלם את כל העצים שקיבלו יחס מחפיר בתור עמודי שילוט עירוניים. על העצים שלטים מסוגים שונים, כאשר רובם שייכים דווקא לאותו משכיר שכנראה אף אחד לא רוצה להשכיר ממנו את הדירה. אם זה בעל הבית וזה היחס שלו לעצים - גם אני לא!
אז בדרך מתחנת הרכבת לעבודה, צילמתי את כל העצים בדרך אשר חוללו על-ידי שלטים. צולם בפלאפון ועמכם הסליחה על איכות תמונות מסויימות. סה"כ נספרו וצולמו כ- 18 שלטים על 17 עצים שונים. לדעתי הריכוז שלהם מתמקד לאורך רחובות ראשיים ובעיקר בפינות רחוב הומות אדם. זו רק אבחנה ראשונית מצידי, אז אל תתפסו אותי בהכללות. לצפייה בכל האלבום.

היום כל-כך פשוט לבצע ניטור ולצלם באמצעות הפלאפונים - דברים טובים בעיר וגם דברים שקצת פחות. מבנים ששופצו יפה, מבנים שדורשים שיפוץ, לכלוך, פגיעה בעצים, שלטים מצחיקים וסיטואציות אורבניות רבות כמו שרק רחוב עירוני טוב יודע לספק. אתם מוזמנים לשלוח ל"אורבניקה - התעוררות עירונית" תמונות שצילמתם מהרחוב - אנחנו נדאג לתת לטובות בינהן חשיפה.

אז בהקשר לעצים... באמת... LIVE AND LET TREE!

יום שלישי, 17 במרץ 2009

"קוראים וזורקים" או "קראת, נהנית... תעביר את זה הלאה..."

לפחות 6 פעמים בשבוע יוצא לי לסוע ברכבת. כמעט בכל יום אני רואה ערימות של עיתונים מפוזרים ברכבת - על השולחנות, על הרצפה, על המדרגות... למה? זה רק ממחיש כמה קל לנו להתעלם מההשלכות של המעשים שלנו. אנחנו "קוראים וזורקים", חסרי אכפתיות למי שיצטרך לפלס דרכו דרך הזבל שלנו.
הקליקו להגדיל ולראות
זה לא מסתיים בכך, אנשים זורקים בדלים של סיגריות על הרצפה ומטנפים את הרחובות, אחרים עטיפת מסטיק או חטיף אחר, חלק פשוט מטאטא את הבית לרחוב... אבל נחזור לעניין הרכבת.
רכבת ישראל מקצה מנקה בכל תחנת קצה שעובר בכל הקרונות ואוסף את הכמויות הנכבדות של העיתונים שרובנו לא טורח לקחת למחזור. אז בקשה קטנה ממני, את העיתון שקראתם, קחו איתכם מקרון הרכבת והיו אחראים לו מרגע שלקחתם אותו. אתם יכולים לקחת אותו לעמדות המחזור ביציאה מהתחנה או פשוט להחזיר אותו למתקני החלוקה שבכניסה - וכך לעשות בו שימוש חוזר (שעדיף כידוע על מיחזור). גלו אחריות והעבירו את זה הלאה!