יום שני, 26 באפריל 2010

סיורים להכרת טבע עירוני - אלו שהיו ואלו שמתוכננים...

בעקבות הסיור המוצלח שהתקיים לפני כשבוע, התקיים סיור נוסף בשכונה להכרת פרחי הבר והצמחייה הטבעית העונתית בשטחים הציבוריים הפתוחים בשכונה שאינם מרוססים. לא נכחתי בסיור הפעם, אך בעדכון שקיבלתי מגלית סמואל (מובילת פורום תושבים למען טבע עירוני בת"א-יפו) עולה שגם לסיור זה הגיעו מתעניינים רבים - בסביבות ה- 20! הסיור כלל הפעם הדרכה של טל לבנוני (דוקטורנטית בפקולטה למדעי-החיים באוניברסיטת תל-אביב) והיה בתשלום (סמלי ביותר) לכיסוי הוצאות ההדרכה המקצועית. כיף לראות את הפעילות של הפורום להגברת המודעות וההכרות עם מה שיש לנו פה מתחת לאף.

ובעקבות זאת, היום ראיתי ששפכו במקום חומרי בניה - לפיתוח גן הילדים למיטב הבנתי. במזל הפעילות זוהתה על-ידי הפורום שפנה לקבלנים והסביר להם על אילו חלקים יש לשמור. הם כמובן שיתפו פעולה מתוך רצון טוב. למרות זאת, חבל שאין תיאום בין גורמי העירייה. הפורום אמנם בקשר עם אגף שיפור פני העיר (וגם כמה אחרים) אך במסגרת מתן ההיתר לעבודות (לא ברור אם הן תואמו בכלל עם אגף שפ"ע) היה צורך להביא אותן גם לידיעת הפורום היות וזהו אחד השטחים הרגישים אשר לגבם קיימים הסכמים עם העירייה לגבי אי-ריסוס וכיסוח בשל ערכי הטבע העירוני הקיימים בו.
לבסוף, ביום שבת ה- 1.5 יתקיים סיור נוסף - והפעם להכרת וליקוט מגוון צמחי בר למאכל. להלן הודעה בעניין:
ביום שבת, 1.5.10, בשעה 9:45 בבוקר נקיים סיור להכרת וליקוט מגוון צמחי-הבר למאכל בשטחים הציבוריים הפתוחים בשכונה, רגע לפני שהצמחייה העונתית תתייבש ותכוסח. מדריך הסיור יהיה אורי מאיר-צ'יזיק, איש מרתק ורב פעלים – היסטוריון של המזון והתזונה, יועץ תזונתי, שף ומנחה סיורי ליקוט בכל רחבי הארץ. בסיומו של הסיור נכין סלט טרי ועשיר מעשבי-הבר שליקטנו.
משך הסיור המשוער: כשעתיים.
נא הגיעו בנעליים סגורות ונוחות. רצוי להצטייד בכובע ובשתייה.
ההשתתפות בסיור בתשלום של 15 ש"ח למבוגר ו-30 ש"ח למשפחה (הורה/ שני הורים + ילדים)
נפגשים ביום שבת, 1.5.10 (אחד במאי) בשעה 9:45 בדיוק ברח' ברודצקי 36, פינת שדרות אבנר (ליד מעונות הסטודנטים וקיוסק "טייסטו", מול המרכז המסחרי הישן).
לפרטים נוספים: galitsml@netvision.net.il פורום תושבים למען טבע עירוני ואיכות הסביבה בתל-אביב-יפו
וביום שבת ה- 15.5 יתקיים סיור נוסף - והפעם להכרת אוכלוסיית הציפורים העשירה של שכונת רמת-אביב הירוקה. להלן הודעה בעניין:
ביום שבת, 1.5.10 בשעה 8:30 בבוקר יתקיים סיור טבע עירוני להכרת אוכלוסיית הציפורים העשירה והמגוונת בשכונת רמת-אביב הירוקה, בהנחיית איתי ברגר, מאסטרנט מהחוג לזואולוגיה באוניברסיטת תל-אביב.השכונה מהווה "גן-עדן" לציפורים בשל ריבוי החורשות, השיחים והצמחייה הטבעית וניתן למצוא בה, על רקע זה, מגוון עשיר של ציפורים, ובכלל זה ציפורים נדירות שעוברות בשכונה במהלך עונת הנדידה, המתרחשת בימים אלה.
הסיור מאורגן על-ידי "פורום תושבים למען טבע עירוני ואיכות הסביבה בתל-אביב-יפו", כחלק מסדרת סיורים להכרת ערכי הטבע העירוני הייחודיים של שכונת רמת-אביב. במסגרת הסיור, נכיר את מגוון מיני הציפורים בשכונה ונצפה בהן, בין היתר, באמצעות טלסקופ. בואו לגלות יחד איתנו את עולמן המרתק של הציפורים שמנעימות את אוזנינו בשירתן היפהפיה ותורמות לאופי הכפרי והטבעי של רמת-אביב הירוקה.
משך הסיור: כשעתיים.
רצוי להצטייד בכובע ובשתייה. בעלי המשקפות שבינינו, מוזמנים להביאן.
ההשתתפות בסיור בתשלום סמלי של 10 ש"ח למבוגר ו-5 ש"ח לילד.
נפגשים בשעה 8:30 ברח' כפר-יונה 13 (השביל שליד המרכז המסחרי הקטן, שמוביל לחורשה)
לפרטים נוספים: galitsml@netvision.net.il פורום תושבים למען טבע עירוני ואיכות הסביבה בתל-אביב-יפו

יום חמישי, 15 באפריל 2010

מיפוי שבילי אופניים נוסף - הפעם על-ידי מגמה ירוקה

שוב יש דיווחים על סקר שבילי אופניים. הפעם מבצע אותו תא רחובות של מגמה ירוקה.
למרות היופי של היוזמה, לי לא ברור מדוע העירייה מסתמכת על סטודנטים-מתנדבים בנושא. גם עיריית ת"א-יפו עשתה דבר דומה בשיתוף הפעולה שלה עם תל-אביב בשביל אופניים. למרות שאפשר לשער שהפעילים הם בעלי רקע שמאפשר להם לבצע את הסקר הנדרש בשל העובדה שזה חלק מתחום העניין שלהם, מעניין אם הם קיבלו הנחייה מסודרת מהעירייה לגבי מטרות הסקר והדברים שעליהם לסקור.
מילת סיכום - שאפו לפעילי מגמה ירוקה שהקדישו מזמנם ומרצם לשיפור רשת שבילי האופניים בעיר. עכשיו נשאר רק לבחון כיצד הפרויקט יתקדם וישתלב עם תכנית המתאר העירונית שנמצאת כיום בהכנה.

יום ראשון, 11 באפריל 2010

מפגש שיתוף ציבור בתכנית העיצוב לחוף המרכזי בת"א-יפו

ביום ד' יתקיים מפגש שיתוף הציבור בתכנית העיצוב לחוף המרכזי (דולפינריום-גורדון) של העיר. למה הדגשתי אתם שואלים? בגלל שמדובר בתכנית עיצוב שלמרות שיש לה השפעה מהותית לגבי איך חוף הים שלנו ייראה בשנים הבאות, היא איננה כוללת את המרכיבים של המעטפת - כלומר, זכויות הבניה והגדרת ייעודי הקרקע בשטח התכנית.

הגדרות אלו ניתנו במסגרת תכנית תא/3484 שאושרה באפריל 2009. תכנית זו בעצם "שיחקה" עם היקפי הבנייה שניתנו במסגרת תמ"א 13/ 4 (תכנית המתאר הארצית לחופי מחוז ת"א) ובעיקרה העבירה מהזכויות שניתנו בה לחופי ת"א הצפוניים אל החוף המרכזי. בהקשר זה אגב עולות השאלות - מה בדבר הפיתוח העתידי של חופים אלו? מדוע ניתן היה להפחית מהקיבולת שהוקצתה להם במסגרת התמ"א וכיצד יובטח הפיתוח העתידי שלהם בטווח הרחוק?

חשוב לציין כי לפי תקנון התכנית שאושרה תנאי להיתר בניה הוא אישור תכנית עיצוב ופיתוח אדריכלי (שבה מדובר ובהערת אגב אוסיף כי לציבור אין בה מעמד לפי חוק - ראו ספרן של פרופ' רחל אלתרמן ושרה גזית-ויצמן). תכנית זו תאושר ע"י מהנדס העיר ומתכננת המחוז בהתייעצות עם המשרד להגנת הסביבה. כמו-כן, התכנית תדרש לאישור הולחו"ף (הועדה לשמירת הסביבה החופית) שהיא מוסד תכנון ארצי שמטרתו לאשר ולפקח על התכנון בסביבה החופית.

חשוב לציין כי לדעתי ראוי שמי שיגיע למפגש שיתוף הציבור, יעבור קודם על התכנית המאושרת ויבין מה אמור להכלל במסגרת תכנית העיצוב והבינוי, מה המנדט שלה ומה מחוצה לו. למשל, תכנית העיצוב אמורה לכלול לפי הוראות תכנית המתאר המאושרת גם הוראות מחייבות בדבר מיקום והיקפי פריסת ריהוט וציוד של בתי האוכל, פתרונות נגישות לבעלי מוגבלויות, גישה חופשית לחוף ישירות מהטיילת, השגת הבינוי מזרחה ככל שניתן להבטחת רצועת חוף רחבה וסימון מבנים להריסה.
אשמח להתעדכן איך היה!

יום שבת, 10 באפריל 2010

גינת קהילה ומי בא? וגם... סיור טבע עירוני בשכונה - לגלות את הטבע כל כך קרוב!

התקבלה החלטה! השטח שהוקצה לגינה הקהילתית ברמת אביב הוא השטח של גן אבנר, בצמוד לרחוב ברודצקי בחלק הרחוק ביותר ממעונות הסטודנטים (מסומן באדום).

ההחלטה התקבלה בסופו של תהליך ארוך שכלל:

  1. סיעור מוחות של תושבים לגבי שטחים אפשריים
  2. הגדרת קריטריונים של התאמה לגינון, לפעילות בגינה, השפעה על סביבת המיקום, השפעת הסביבה על הפעילות בגינה ועוד.
  3. סיור משותף עם נציגת העירייה בשטחים והערכתם
  4. תליית שלטים לצורך קבלת התייחסויות

אז... מה קורה עכשיו? מה השלב הבא שצריך לדעתכם לעשות? אולי להפגש ולדבר על איכויות השטח והפעילויות הרצויות לנו? אפרופו איכויות השטח...

אתמול התקיים סיור להכרת טבע עירוני בשכונה. את הסיור הובילה גלית סמואל מפורום תושבים למען טבע עירוני בת"א-יפו והשתתפו בו גם תושבי שכונות אחרות ופעילים בפורום הירוק בת"א-יפו.

הגיעו משתתפים רבים שנהנו לגלות את מגוון הצמחים המופלא שגדל בר בשטחים הבלתי מרוססים בשכונה (לפי סקר ראשוני של בוטנאי שתרם מזמנו לפעילות הפורום כ- 80 מינים שונים!). נדהמנו גם לגלות כמה מהם יכולים לשמש למאכל כגון החוביזה (חלמית על סוגיה), התודרה הסייגית, מרור הגינות, סרפד וגדילן מצוי... וגם להבין את החשיבות הרבה של הצמחייה העונתית הבלתי פורחת! מצורף קישור לרשימת הצמחים שהוזכרו בסיור.

מסתבר שקיים הסכם בין הפורום לאגף לשיפור פני העיר (שפ"ע) לפיו 3 שטחים ציבוריים נשארים בלתי מרוססים ולא עוברים כיסוח. שטחים אלו כוללים את חורשת רידינג, גן אבנר וחורשת כפר יונה (מסומנים באדום). כמו שאתם בוודאי יודעים לאור עובדה זו, ניתן לראות בשטחים אלו פרחי בר רבים ובהם למשל הפרגים המדהימים שמקשטים אותם בימים אלו.

במסגרת הסיור נשאלה השאלה - מה אנחנו יכולים לעשות בכדי לתרום לשמירה על צמחיית הבר שגדלה בשכונה ומשמשת בית גידול חשוב למיני בעלי חיים שונים וכמקור לאספקת שירותים טבעיים לאדם (האבקה, מזון, ספיחת מזהמים, ועוד)? אני בכל אופן, מתכוון לשלוח מכתב אל גורמים בעירייה לצורך יידוע שלהם לגבי הסיור וההנאה ששאבתי מלגלות את הטבע - כל כך קרוב! השתתפתם? התרשמתם?? - כתבו גם אתם לנבחרי הציבור ולבעלי התפקיד בעירייה!

אפרופו טבע עירוני... היום ראיתי קיפוד קטן מאחורי הארטגלס 5א בשיחים.