יום שבת, 29 במרץ 2008

ערי קצה - Edge City, Life on the New Frontier by Joel Garreau

בשיעור האחרון הוצגו נושאים שונים שקשורים בהתייחסות חדשה אל העיר כאשר משמעות המרחק הולכת ונעלמת, בסיס התעסוקה משתנה, התלות במשאב הקרקע להפקת מזון הולכת וקטנה... האם יש חשיבות למקום המגורים? למקום התעסוקה? איך ניתן לקרוא את הערים החדשות? האם עדיין יש למושג "עיר" משמעות?

אלון ואני היינו צריכים להציג את הנושא: "ערי קצה"... מה זה בעצם? קצה של מה? עיר? איפה נגמרת העיר? איפה מתחיל הספר או ה- Hinderland? מה ההבדל בין עיר לכפר? הנה המצגת שמציגה סיכום קצרצר של הספר...



"עיר קצה" היא מושג שהוטבע ע"י Joel Garreau ב- 1991. המושג מתייחס לריכוז וצפיפות גבוהה של מקומות תעסוקה ומסחר מחוץ למרכזי הערים המסורתיות. אלו הן ממש ערים ומאופיינות בצפיפות גבוהה של שטח בנוי אשר רובו מורכב משטחי תעסוקה (רובה משרדים) ומסחר להבדיל מהפרוור אשר כמעט כולו מורכב משטחי מגורים. ה"צבירים" הללו נובעים בין השאר מההתפתחות הטכנולוגית, השיפור באמצעי התחבורה והתקשורת והקטנת ה"חיכוך" של המרחק.

התפתחות ערי הקצה היא מהירה מאוד מבחינת כרונולוגית והן נפוצות בעיקר בארה"ב ובמדינות בהן רמת המינוע גדלה בקצב מהיר כגון סין והודו.

הביקורת הקשה על ערי הקצה היא בעיקר סביב נושא היכולת העתידית לצופף אותן ו"להחיות" אותן. היות והן נבנות כמותאמות עבור הרכב הפרטי, היעילות המופחתת של תחבורה ציבורית ואי התאמתן להולך הרגל, הופכים אותן לאתגר עבור מתכנני דור העתיד.

הספר "עיר" של קליפורד סימאק מתאר, בין השאר, את ההתפתחות של האנושות והביטוי המרחבי שלה. בין השאר מתאר הספר שנכתב בשנות ה- 50' המוקדמות את הנטישה של הערים המסורתיות... הפרבור... ועוד... קריאה מומלצת.

אין תגובות: