קצת הרגיז אותי שאת דבריו, פתח חולדאי בכך ש"ברור שלא נסכים על כל דבר". נראה לי שזוהי אמירה שברורה מאליו והיא לא תורמת לשיח ולהדברות. בהמשך הוצגו מצגות שהכין הפורום ונציגי החברה להגנת הטבע בנושא טבע עירוני ומערכת התחבורה העירונית. המצגות, המחישו טוב את הנושאים האמורים, הציגו היטב את עמדת הפורום הירוק בנושאים אלו והציעו דרכים לפעולה של העירייה.
ברגע שיועלו המצגות לרשת, הן יצורפו לעיונכם.
לאחר הצגת המצגות, התייחס כבוד ראש העיר אליהם והסביר את המורכבות שבתפקיד קבלת ההחלטות. עיקר ההתייחסות היתה בנימה של - יש חילוקי דעות וריבוי פנים לכל נושא ולכן יש צורך לאזן בין האינטרסים הירוקים לבין אינטרסים אחרים. בנוסף, ראש העיר השתמש בבמה בכדי להציג את פועלו הסביבתי הניכר בתחומים שונים בקדנציות האחרונות שלו.
בסבב התייחסויות הציבור, כבר היה ניכר שהאווירה טעונה דבר שניכר בטענות מהסוג של "למה העירייה עושה (או לא עושה) כך וכך". גם אלו אמירות היוצרות עימות ולא המייצרות דיאלוג.
הייתי מצפה שראש העיר יפתח באמת בברכות ובמסר העיקרי של נכונות לשמוע ולהקשיב. הייתי מצפה שהדגש יהיה בראיה עתידית, על אופני שיתוף הפעולה האפשריים והנושאים העיקריים לשיתוף פעולה בתחומים אלו ואחרים. כמובן שברור שהצפייה לא היתה להתחייבויות כאלו ואחרות מראש העיר, אבל היה רצון וצורך שהוא יציג כיצד פעילות הפורום יכולה לסייע לו. דבר זה עלה קצת בהתייחסותו לצורך שלו בסמכויות בכדי להניע שינוי משמעותי במדיניות התחבורתית בעיר, אולם גישה זו של הבנת הצרכים של הגופים השונים והיכולת לענות ולעזור אחד לשני, לא מצאה ביטויה מספיק בדיון.
לצערי, גם ההתייחסות של ראש העיר לנושא מגבלות הסמכויות, היא בעייתית נוכח הסמכויות שיש בידו להפעיל כבר היום. לבקש עוד כוח וסמכות ושיתוף פעולה מצד הגורמים הציבוריים השונים לצורך גיבוש עמדה מאוחדת בעניין זה, היא סימון של דרך פעולה אפשרית. עם זאת, בשיחות סלון שהתקיימו אחרי המפגש בין משתתפים ומתייחסים שונים, עלה התסכול מהסמכויות הקיימות בהן לא נעשה שימוש.
דוגמאות לסמכויות אלו כוללות בין השאר את:
1. האפשרות להגבלת חניית אופנועים על מדרכות הולכי הרגל - אשר תקטין את כמות הנסיעה של כלי תחבורה אלו על המדרכות;
2. פקודת התעבורה ותיקוניה (תיקון 84) - סע' 77א - סמכויות בדבר הכנת תכנית תחבורתית לצמצום זיהום האוויר, סע' 77ב - המאפשר לתקן חוקי עזר בנוגע להסדרת תנועה על-ידי איסור או הגבלת תנועה באזור שייקבע (נת"צים?), האמצעים שיינקטו לצורך כך, קביעת הסדרי תנועה באזור הכוללות סמכויות תימרור, סע' 77ד - סמכות מינוי מפקחים לעניין חוקי עזר והסדרי תנועה.
אשמח אם מישהו ירים את הכפפה וינסה לאתר סמכויות נוספות או כלים ספציפיים שבסמכות הרשות המקומית והמקדמים את התחבורה הציבורית והא-מוטורית.
לבסוף, כדברי יותם מנכ"ל ישראל בשביל אופניים (יב"א), לדעתי נדרשת מנהיגות וקבלת החלטות אמיצה בכדי לחולל את השינוי. אנחנו כפורום רוצים להבין מהו השינוי הנדרש לפי ראש העיר וכיצד אנו יכולים לסייע לו להגשים אותו. בסה"כ, כדברי ראש העיר, אנחנו כולנו רוצים עיר טובה יותר.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה