יום ראשון, 11 באפריל 2010

מפגש שיתוף ציבור בתכנית העיצוב לחוף המרכזי בת"א-יפו

ביום ד' יתקיים מפגש שיתוף הציבור בתכנית העיצוב לחוף המרכזי (דולפינריום-גורדון) של העיר. למה הדגשתי אתם שואלים? בגלל שמדובר בתכנית עיצוב שלמרות שיש לה השפעה מהותית לגבי איך חוף הים שלנו ייראה בשנים הבאות, היא איננה כוללת את המרכיבים של המעטפת - כלומר, זכויות הבניה והגדרת ייעודי הקרקע בשטח התכנית.

הגדרות אלו ניתנו במסגרת תכנית תא/3484 שאושרה באפריל 2009. תכנית זו בעצם "שיחקה" עם היקפי הבנייה שניתנו במסגרת תמ"א 13/ 4 (תכנית המתאר הארצית לחופי מחוז ת"א) ובעיקרה העבירה מהזכויות שניתנו בה לחופי ת"א הצפוניים אל החוף המרכזי. בהקשר זה אגב עולות השאלות - מה בדבר הפיתוח העתידי של חופים אלו? מדוע ניתן היה להפחית מהקיבולת שהוקצתה להם במסגרת התמ"א וכיצד יובטח הפיתוח העתידי שלהם בטווח הרחוק?

חשוב לציין כי לפי תקנון התכנית שאושרה תנאי להיתר בניה הוא אישור תכנית עיצוב ופיתוח אדריכלי (שבה מדובר ובהערת אגב אוסיף כי לציבור אין בה מעמד לפי חוק - ראו ספרן של פרופ' רחל אלתרמן ושרה גזית-ויצמן). תכנית זו תאושר ע"י מהנדס העיר ומתכננת המחוז בהתייעצות עם המשרד להגנת הסביבה. כמו-כן, התכנית תדרש לאישור הולחו"ף (הועדה לשמירת הסביבה החופית) שהיא מוסד תכנון ארצי שמטרתו לאשר ולפקח על התכנון בסביבה החופית.

חשוב לציין כי לדעתי ראוי שמי שיגיע למפגש שיתוף הציבור, יעבור קודם על התכנית המאושרת ויבין מה אמור להכלל במסגרת תכנית העיצוב והבינוי, מה המנדט שלה ומה מחוצה לו. למשל, תכנית העיצוב אמורה לכלול לפי הוראות תכנית המתאר המאושרת גם הוראות מחייבות בדבר מיקום והיקפי פריסת ריהוט וציוד של בתי האוכל, פתרונות נגישות לבעלי מוגבלויות, גישה חופשית לחוף ישירות מהטיילת, השגת הבינוי מזרחה ככל שניתן להבטחת רצועת חוף רחבה וסימון מבנים להריסה.
אשמח להתעדכן איך היה!

אין תגובות: