יום חמישי, 14 בפברואר 2008

התייחסות אל The Next American Metropolis

THE NEXT AMERICAN METROPOLIS / PETER CALTHORPE

סיכמו: יהונתן הימן ואלון גרינברג

התרבות האמריקאית השתנתה לבלי הכר ב-50 השנים האחרונות – מס' הנפשות במשק הבית פחת ; אופי מקומות וכוח העבודה השתנה ; קיימת הכרה גוברת בחשיבות השמירה על איכות הסביבה והשטחים הפתוחים ; וקבוצות תרבותיות חדשות התווספו למרקם החברתי האמריקאי.

למרות כל זאת, תכנון ופיתוח הערים אינו מכיר בשינויים אלו. האסתטיקה של מקומות באמריקה מושפעת יותר מבירוקרטיה ומארגונים גדולים, ופחות מהקהילה והשכונה. הפרברים האמריקאיים מייצגים תסכול, חוסר תחושת מקום, בידוד, תלות במכונית ומחסור בשירותים. המרחב הציבורי הצטמצם באופן חד – פארקים, בתי"ס, ספריות, דואר ומרכזים קהילתיים מפוזרים כיום, משומשים פחות ואינם מתוקצבים כראוי, זאת למרות שאלמנטים אלה קובעים את איכות עולמנו המשותף ומייצגים את ערכי הקהילה בה אנו חיים. נחלות הכלל, שבעבר היוו מקומות מפגש ראויים, מוחלפים במקומות בעלי אוריינטציה פרטית: קניונים, מועדונים פרטיים וקהילות מגודרות. הרחוב, במקום להיות מקום מפגש והליכה תוסס ומענייןף הפך לדרך מעבר לטובת המכונית הפרטית.

יש להחזיר את המשמעות הראויה לביטויים הפיזיים של חיינו הציבוריים. ספר זה מנסה להראות כיוון חדש לצמיחה במטרופוליס האמריקאי. האלטרנטיבה לפרישה האורבנית היא פשוטה: שכונות של מגורים, פארקים ובתי"ס אשר ממוקמים במרחק הליכה מחנויות, שירותים אזרחיים, תעסוקה ותחבורה – גרסא מודרנית לעיירה המסורתית. במרכז הרעיון עומד הולך הרגל. הוא הקטליזטור אשר הופך את איכויות הקהילה למשמעותיות.

אז איך בעצם עושים זאת?

  • ארגון הצמיחה ברמה האזורית באופן קומפקטי ויעיל לתחבורה ציבורית.
  • מיקום מסחר, דיור, תעסוקה, פארקים ושירותים אזרחיים במרחקי הליכה מתחנות תח"צ.
  • יצירת מערכת רחובות ידידותיים להולך הרגל, אשר מקשרת באופן ישיר יעדים מקומיים.
  • הספקת מגוון של סוגי יח' דיור, צפיפויות ועלויות.
  • שמירה על שטחים פתוחים.
  • התמקדות במרחב הציבורי ובפעילות השכונתית.
  • עידוד התחדשות עירונית בנתיבי תח"צ, בתוככי שכונות קיימות.

    הגדרות:
  • TOD (Transit Oriented Development) – פיתוח תמוך תח"צ. קהילה של שימושים מעורבים, שבה מרחק הליכה ממוצע של 2000 רגל מתחנת התח"צ לאזור המסחרי, מגורים וכו'.
  • Core Commercial Area – אזור מסחרי ליבתי. בסמוך לתחנת תח"צ. במינימום, אזור זה חייב לספק מסחר קמעונאי ומשרדים הנותנים שירות מקומי. אזורי מסחר ליבתי גדולים יותר צריכים לכלול גם סופרמרקטים גדולים, מסעדות, מוקדי בילוי, שימוש תעשייתי קל, ועוד.
  • Secondary Areas – אזורים שניוניים. לכל TOD יכול להיות גם אזור שניוני בסמוך אליו, לא רחוק יותר מ-1 מייל מלב המרכז המסחרי. מערכת הרחובות באזור זה צריכה לספק דרכים הפונות לכל הכיוונים ושבילי אופניים המקושרים למרכז המסחרי ולתחנת התח"צ במינימום של חציית רחובות. באזורים אלו יכולים להמצא דיור בצפיפות נמוכה יותר, בתי"ס ציבוריים, פארקים נרחבים ושימושי תעסוקה באינטנסיביות נמוכה.

    כמה עקרונות מנחים:
  • עירוב שימושי קרקע
    לדוגמא, שימושי קרקע בשכונה:
    ציבורי 10%-15%
    מסחר ותעסוקה 10%-40%
    דיור 50%-80%
  • קריטריונים עיצוביים כלליים
    המבנים, על הכניסות והמרפסות שבהם, צריכים לפנות לרחוב ולמדרכה. דבר זה יעזור ביצירת סביבת
    הליכה נעימה ובטוחה. פארקים ימוקמו מאחורי בניינים. עידוד מגוון של סגנונות בנייה בקנה מידה
    אנושי.
  • אזורי צמיחה חדשים
    ימוקמו בקצה האזור המטרופוליני, או במרחבים גדולים אשר פסחו עליהם בתוככי המטרופולין. עליהם
    להיות מתוכננים כך שיתאימו למסלולי תח"צ. אסור להם להיות ממוקמים בצורה של "קפיצות
    צפרדע".
  • שימור אנרגיה
    צריכה להיות מטרה של כל מתחם ושל כל תכנון מבנה בודד. אסטרטגיות כגון אוורור טבעי, שימוש
    באור יום והצללה פשוטה, ישומשו בהתאם למיקרו-אקלים המקומי.

פוסטר בהשראה הסיכום:

אין תגובות: