יום חמישי, 21 בפברואר 2008

סיכום - Critical Regionalism - ביקורת על הגישה

סיכום גישות פוסט-מודרניסטיות – Critical Regionalism
אלון גרינברג, יהונתן הימן
:Criticism on Frampton
גישת הרגיונליזם ביקורתי (Critical Regionalism) יוצאת מתחוך התייחסות אל הרס התרבות המסורתית בשל תהליכי גלובליזציה של התרבות האוניברסלית (הערכת אגב - מהי בכלל תרבות אוניברסלית?). המעבר אל תרבות "ממוצעת" שכזו יוצרת תרבות הומוגנית לעולם כולו ויוצרת בעיות להתפתחות תרבויות "בלתי מפותחות". עולה שאלה - כיצד באות לידי ביטוי התרבויות הישנות בתרבות האוניברסלית, כלומר האם ניתן להפוך למודרני ועם זאת גם לחזור למקורות?
לעיתים, טוען Frampton, המייצג את הגישה הזו, הבניין מוגבל על ידי תעשיית הבנייה וכי יש 2 גישות עיצוביות עיקריות המתייחסות לבניין. הגישה המתייחסת אליו כאל ממלא פונקציה או כמין אוסף של תכונותיו (High-Tech Approach), לעומת גישה מקבילה המתייחסת לעיצוב החזותי שלו ומסתירה את הפונקציות שלו (Faced of Compensation). בהקשר זה, מות השמירה על המרקם העירוני (גישה עיצובית) מוחלף בצורך לפיתוח (גישה פונקציונאלית-תפקודית). בכדי להמחיש מציג Frampton זה מול זה, את העיצוב העירוני של ערי אירופה אל מול ערי ארה"ב.
הגישה האזורית-ביקורתית שלו מתייחסת בצורה ביקורתית כלפי התופעה המתוארת לעיל של החלפת הגישה העיצובית-תרבותית מקומית על ידי גישת הצורך בפיתוח והפונקציונאליות. היא יוצאת מתוך הקושי של האדריכלות המודרנית להתייחס למאפיינים הייחודיים של המקום, התרבות והמסורת המקומית.

הגישה האזורית-ביקורתית משלבת תרבות עולמית ותרבות מקומית. בהתייחס לארכיטקטורה פוסט-מודרנית, גישה זו דורשת את ההתייחסות לתרבות והזהות המקומית ובעצם מהווה כוח שמרני. גישה זו מפשרת בין התייחסות ל"קידמה הנאורה" (Myth of Progress) ל"תרבות מקומית" (Vernacular Forms) ומשמשת כגשר בין האוניברסלי לבין הפרטני והייחודי. גישה בת קיימא (Sustainable) הגורסת כי יש להתייחס לפרט ולייחוד במסגרת ההתייחסות אל הכלל. המאפיינים הייחודיים למקום הם שיוצרים אותו כשונה מהכלל. גישתו מתייחסת להתערבות במרחב האורבני כאל התערבות מינימלית אך מהותית או במעין "פינצטה" (Urban Acupuncture).

לסיכום, קיימת בעייתיות בחלוקה הדידקטית בין הצורה למיקום. הגישה משתמשת בביטוי "מיקום-צורה" (Place-Form) כדי להמחיש כי בכדי להגדיר תרבות מקומית יש צורך בקביעה של מיקום/אזור. כיצד ניתן לקבוע אזור בעולם אינסופי בו לא קיימים גבולות אמיתיים? איך מגדירים את האזורים או התרבויות? בתרבות גלובלית – אין יכולת להתייחס למקום או לתרבות מסויימים. במיקום ספציפי פשוט לא ניתן להתייחס בצורה כוללנית וחייבים להתייחס לתנאים הספציפיים המוכתבים על-ידי המיקום (תאורה, גיאולוגיה, אקלים וכו'). החוייה שמעצבת את התפיסה של מקום או חלל, מקורה בריבוי של גירויים המשפיעים על מכלול החושים בהם חווה אדם את סביבתו (ראיה, שמיעה, ריח, טעם וחישה). ההתערבות בחלל היא תמיד התערבות מסויימת וספציפית ולפי גישתו של Frampton חייבת בכדי להיות מינימלית ומהותית ובכדי להיות בת קיימא.

אין תגובות: