יום שני, 2 בפברואר 2009

המהפכה בתחבורה הציבורית - מתחילים להריח משהו?

רבות חיכינו וציפינו למהפכה בתחום התחבורה הציבורית. ארגוני הסביבה והתחבורה סימנו מספר תחומים הדורשים צעדים מיידיים בכדי להפוך את התחבורה הציבורית לנוחה, מהירה ובעיקר עדיפה על הרכב הפרטי. בין צעדים אלו, דובר רבות על כרטוס משותף, הפעלת נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים) בלעדיים , והקמת מרכז מידע משותף.

בנוגע למוקד המידע המשותף לכל מפעילי התחבורה הציבורית - יוזמה פרטית אשר תפסה תאוצה , נותנת את הפתרון. כרגיל, כאשר המדינה והרשויות (משרד התחבורה במקרה זה) אינם מתפקדים וכופים על המפעילים , החברה האזרחית נאלצת להכנס לפעולה. במקרה הזה אתר אוטובוסים מהווה פיתרון "לא-פורמלי" אך גם בהחלט אחד שעונה על הציפיות. האתר עושה שימוש במיפוי "פתוח" ומזמין את המשתמשים לעדכן ולעזור במיפוי ועדכון פרטים.

בנושא הכרטוס המשותף, דן יוצאת בפיילוט עם ה"רב-קו" כרטיס חדש שיאפשר מעבר מהיר וזריז בין אמצעי התחבורה השונים. בתחנת רכבת ההגנה נתקלתי היום בעמדה בה הופק לי בתוך כ- 4 דקות לכל היותר, כרטיס "רב-קו" אישי . היות ומדובר בפיילוט, אני רוצה לקרוא לכולכם להוציא כרטיס שכזה (ללא עלות עד כה) כבר עכשיו עוד בטרם סיימתם את הכרטיסיה שלכם. ההיענות רבה תראה את התמיכה של הציבור ב"רב-קו" ותסייע גם ביצירת מאגר מידע שיאפשר להבין ולנתח את הנסיעות העירוניות והבינעירוניות. מאגר זה יאפשר לנתח ולהבין גם כיצד לתכנן מערכות תחבורה ציבוריות טובות יותר ואשר עונות על הצרכים של כולנו.

לבסוף, נושא נתיבי התחבורה הציבורית הוא כאוב מבחינתי. מדובר על סימון פשוט על הכביש (במידה ורוצים לחסוך) והקפדה על אכיפה (שעשויה להוות יופי של מקור הכנסה באופן כללי). מצד שני, המצב כיום לפיו הנתיבים אינם יוצרים רשת חיונית וכאשר משתלבים בהם ללא הפרעה (או דווקא עם הפרעה מרובה) רכבים פרטיים, איננו מאפשר הפעלת התחבורה הציבורית באופן יעיל והוא מצב בלתי נסבל בעליל.

נספר גם כי רבות מדובר על "המהפכה התחבורתית" בישראל. הנה מקבץ מאפיין של דברים שעלו ברשת - בחלק מהנושאים חלה התקדמות אולם מרביתם נתקע ומתעכב:
כפי שרואים, באחרונה פעילות רבה לשיפורים בתחום שכוללים שינויים נרחבים ושינויו המהותי של מערך האוטובוסים והתפעול של "דן" עוד ב- 2009. בעיר בעלת מבנה גיאוגרפי נוח יחסית, כמו ת"א-יפו, התוצאות יהיו מובהקות לדעתי ויוכיחו עד כמה ניתן באמצעות שינויים תפעוליים להביא לשיפור עצום ברווחת החיים של כולנו. אני מחכה בקוצר רוח לתחילת היישום!

אין תגובות: