יום ראשון, 15 בפברואר 2009

הדואג לדורות... נוטע עצים, חסר התרבות... פוגע בהם

זהירות, התמונות בפוסט זה אינן קלות לצפייה!
טיול בוקר בדרך מתחנת הרכבת לכיוון העבודה, דרך הפארק ברח' לווינסקי, היה עצוב ובהחלט לא הדרך המועדפת על פתיחת היום שלי. תל-אביב, העיר שבקרוב תהפוך לעיר מגוריי, העיר שאני כבר מצפה להכיר מקרוב יותר, העיר שהיא מוקד התרבות הארצי שלנו... הפכה פתע בעיני לחסרת תרבות.

על הפגיעה בעצים בערים שונות כבר דווחתי בבלוג של "אורבניקה-התעוררות עירונית" וזוהי הזדמנות מצערת נוספת לבקש מכם לדווח ולפנות בכל מקרה של פגיעה בעצים לרשויות האמונות על שמירתם. ובערים הגדולות (ירושלים, ת"א-יפו וחיפה) למוקד העירוני. רק יום לפני-כן, פקיד היערות הראשי במשרד החקלאות, ישראל גלון, עדכן לגבי המשמעות של שינוי 89 לחוק התכנון והבניה בכנס "עצים, רחובות וערים: תכנון, אדריכלות נוף - ומה שביניהם" שנערך במשותף על-ידי ארגון המתכננים ואיגוד אדריכלי הנוף בישראל.

ואז... פתאום, בינות לעמודי הגדר המקיפה את אגף שיפור פני העיר של ת"א-יפו וביתה של הסיירת הירוקה, ביצבץ לו גדם של פיקוס ותיק שנפגע מ"גיזום עמוק". כך... הגדיר זאת מוקדן אזור דרום של עיריית ת"א-יפו שחזר אליי לאחר שביקשתי לברר עם מוקד 106 העירוני לגבי הוצאה של היתרי כריתה או העתקה לעץ. המוקדן טען כי שורשי העץ פוגעים בבניין והיות והם נדרשו לקיצוץ, בכדי לשמור על העץ גזמו אותו גיזום עמוק.

אז לדעתי זה נראה כמו גיזום עמוק מדי. ואגב, לדעתי פיקוס הוא גם עץ מוגן ואתם מוזמנים לבדוק אותי כאן.

על הפגיעה בעצים בערים שונות כבר דווחתי כאן.
גם השאלה שנשאלתי - "מה היית עושה עם שורשים של עץ היו מרימים את הבלטות שלך" היא לא במקום! זה נשמע כאילו בוצעה כאן פעילות שחוקיותה מוטלת בספק וכנראה שאף אחד לא יישא באשמה - פרט לעץ פיקוס שכוסח לבלי רחם!

כמובן שבימים אלו אני ממתין למכתב תשובה מלשכת פניות הציבור אצל ראש העיר. אשתדל לעדכן.

3 תגובות:

עדי טל הימן אמר/ה...

"גיזום עמוק" נשמע כמו סרט פורנו בהשוואה למצב הפיקוס שבתמונה..
נראה יותר כמו "כיסוח סופני".

אגב, המשפט בכותרת לקוח מאיפשהו או מראשך הקודח?

יהונתן הימן אמר/ה...

נראה לי שזה היה יאנוש קורצ'ק בחלק הראשון של הציטוט...
ו... מוחי איננו קודח :)

יהונתן הימן אמר/ה...

ואגב... הנה התגובה בנושא שהעליתי ל"פרויקט 106" של "אורבניקה-התעוררות עירונית".

ב- 9.2.09 פניתי למוקד 106 של עיריית ת"א-יפו על-מנת לברר פרטים לגבי ההליכים שננקטו לצורך פגיעה בעץ פיקוס שעומד בחצר אגף שפ"ע של העירייה ברח' לווינסקי.
יחסית למוקד זה קיבלתי מענה מהיר יחסית.
המוקדן היה אדיב והיות והיו לי שאלות ממוקדות ("האם הוצא היתר כריתה או העתקה?") הבטיח לברר ולחזור אליי. השארתי טלפון . אחר הצהריים חזר אליי מוקדן אחר של אזור דרום (לא ידעתי שיש להם אזורים) ויידע אותי כי לעץ בוצע "גיזום עמוק" שהיה נדרש לאור גיזום של השורשים שפגעו במבנה הסמוך. לטענתו, לא נדרש היתר כריתה / העתקה לפי ה"גיזום שבוצע". אגב, אתם מוזמנים להתרשם מאופי הגיזום כאן (קישור).
התשובה לא מקובלת עליי והופניתי ללשכת פניות הציבור אצל ראש העיר אצלם גם נעניתי בצורה מהירה ואדיבה יחסית. קצת התרעמו על כך שביקשתי התייחסות בכתב אבל הבטיחו לשלוח.
בנוסף, פניתי גם אל המוקד הירוק של אדם טבע ודין (קישור) - מוקד נפלא המטפל בפניות ציבור בנושאי פגיעה בסביבה (גם העירונית יש לציין) שהוציא פנייה לאגף שפ"ע בעצמו. נכון להיום עדיין לא הגיעה תשובה למכתבם לעירייה.
בנוסף, הפוסט עם התמונות הועבר לפקיד היערות הארצי במשרד החקלאות. אני תקווה שהוא יעשה משהו בנושא זה היות והסמכות לתת היתרים לביצוע עבודה זו כנדרש - בת"א-יפו, בירושלים ובחיפה - הם על-ידי ממונים שלו וראוי כי הם ייודעו על כך ויפעלו להטמעת החשיבות של שמירת העצים. נכון להיום עדיין לא התקבלה התייחסותו.
סה"כ הטיפול בפנייה שלי במוקד היה טוב. קיבלתי את התשובה לשאלה שחיפשתי (אולם לא בצורה ממוסמכת שתאפשר לי לנקוט באמצעים כלשהם). אני מקווה וסומך על כך שפרטי המקרה יגיעו אל האחראי למתן ההיתרים ואגרונום העירייה (אגף שפ"ע בעצמו!) וכי הוא יפעל שמקרים כגון זה לא יקרו בשנית.

אתם מוזמנים לתרום גם:
http://urbanica-il.blogspot.com/2008/05/106.html