יום שלישי, 17 במרץ 2009

"קוראים וזורקים" או "קראת, נהנית... תעביר את זה הלאה..."

לפחות 6 פעמים בשבוע יוצא לי לסוע ברכבת. כמעט בכל יום אני רואה ערימות של עיתונים מפוזרים ברכבת - על השולחנות, על הרצפה, על המדרגות... למה? זה רק ממחיש כמה קל לנו להתעלם מההשלכות של המעשים שלנו. אנחנו "קוראים וזורקים", חסרי אכפתיות למי שיצטרך לפלס דרכו דרך הזבל שלנו.
הקליקו להגדיל ולראות
זה לא מסתיים בכך, אנשים זורקים בדלים של סיגריות על הרצפה ומטנפים את הרחובות, אחרים עטיפת מסטיק או חטיף אחר, חלק פשוט מטאטא את הבית לרחוב... אבל נחזור לעניין הרכבת.
רכבת ישראל מקצה מנקה בכל תחנת קצה שעובר בכל הקרונות ואוסף את הכמויות הנכבדות של העיתונים שרובנו לא טורח לקחת למחזור. אז בקשה קטנה ממני, את העיתון שקראתם, קחו איתכם מקרון הרכבת והיו אחראים לו מרגע שלקחתם אותו. אתם יכולים לקחת אותו לעמדות המחזור ביציאה מהתחנה או פשוט להחזיר אותו למתקני החלוקה שבכניסה - וכך לעשות בו שימוש חוזר (שעדיף כידוע על מיחזור). גלו אחריות והעבירו את זה הלאה!

2 תגובות:

Oren אמר/ה...

מ-ע-ו-ל-ה!! סוף סוף מישהו מתייחס לנושא הזה (מודה: עוד לא הספקתי או התעצלתי).

ברציפים שמתי לב יותר לתופעה, שם פשוט יש טירוף של:
- איש קורא עיתון ומשאיר על הספסל
- המנקה זורק מיד לפח
- איש חדש מביא איתו עיתון חדש
וחוזר חלילה.
במידה והמנקה לא מספיק, עיתונים מתעופפים להם אל מחוץ לרציף ונרקבים שם.

לדעתי זהו מקרה קלאסי אותו אפשר לתקוף משני כיוונים:
- חינוך האנשים: פחות אפקטיבי בהשפעה על הסביבה, אבל אפקט חינוכי כללי.
- המערכת: היא יכולה לצמצם משמעותית את הבעיה הסביבתית.


אני רוצה להציע לרכבת ישראל, ישראל היום וידיעות אחרונות (המו"ל של הצהובון "24 דקות") לפתור את הבעיה מהצד שלהן.

איך? ע"י הצבת מתקנים להחזרת עיתונים ברציפים ובקרונות (מתקן קטן בצמוד לדופן הקרון. לא יחזיק את כל העיתונים, אבל לפחות חלק). זה גם יצמצם להם את ההדפסות והם גם יוכלו לתהדר בירוק.

זו הצעה הגיונית? כדאי לפנות אליהם?

יהונתן הימן אמר/ה...

תודה על ההתייחסות אורן.
כדאי. כמובן צריך להשקיע בזה משאבים - לפנות אל הגורמים עצמם, לפנות לבעלי עניין נוספים להפעלת לחץ ציבורי (מגמה ירוקה, אט"ד, אורבניקה - התעוררות עירונית), לפנות לעיתונות.
אם יש לך מרץ בנושא - אני מציע לנסח נייר עמדה לאימוץ בשלב הראשון. אם תרצה לשלוח אליי, אשמח לנסות ולהפיץ את זה לארגונים נוספים איתם אפשר לשתף פעולה.