יום שישי, 24 באפריל 2009

שיטור עירוני - ביזור סמכויות לרשויות המקומיות


כבוד השר יצחק אהרונוביץ' הכריז על הקמת ועדה לבחינת הנושא בדומה ל"וועדה לבחינת שיטור קהילתי ומשטרה עירונית" בראשות יעקב טרנר, אשר הגישה המלצותיה בשנת 2005.
שלמה בוחבוט, יו"ר מרכז השלטון המקומי ורה"ע מעלות-תרשיחא, פירסם לאחרונה הודעה לעיתונות בנושא וכן מראיין את דן רונן (בעל חברת אבטחה וניצב לשעבר במשטרת ישראל) בתכנית "קו העימות" ברדיו צפון. כמובן שהאינטרס הברור לקידום הנושא נהיר, אך נימוקיו מקיפים ומשכנעים.

מאיר גלבוע, חוקר משטרה לשעבר וד"ר לקרימינולוגיה, כותב בעניין זה ובעניין ה"הוועדה לבחינת שיטור קהילתי ומשטרה עירונית במאבק באלימות" בבלוג שלו - הרמת מסך. יעקב טרנר, מפכ"ל המשטרה לשעבר וכן רה"ע באר-שבע לשעבר היה ממובילי הועדה שגרסה כי יש לפעול לקידום השיטור המשולב שמשמעותו עלות גבוהה ותקציבים ארציים ניכרים. ממסקנות וועדה זו, פעילות משולבת מתקיימת ברחבי הארץ. בוחבוט למשל, מסביר באתר עיריית מעלות-תרשיחא אודות השיטור המשולב (שוטר+פקח) אך לא בדיוק בכך מדובר אלא בשיטור עירוני עם סמכויות נרחבות יותר. לעמדתו של גלבוע, שיטור עירוני שבו למערכת העירונית סמכויות שיטור שאינן קיימות כיום, הוא משהו מבורך שנובע מהאחריות של הרשות לבטחון התושב. גלבוע מעלה את הסוגיה של שימוש מושחת בכוח כדוגמת המשטרות העירוניות הידועות לשימצה בארה"ב אך מציין גם כי ישנן דוגמאות הפוכות כגון השיטור בבריטניה.

הענקת האפשרות לשיטור עירוני, תאפשר ייעול של ניהול הביטחון העירוני. אם זאת, יש לבצע מעבר סמכויות הדרגתי ולשמור על פיקוח מטעם ממשלת ישראל, משרד הפנים, המשרד לבטחון פנים ומשטרת ישראל.

בהקשר זה אולי כדאי להזכיר את פרויקט Safe City שהינו פרויקט להגברת המעורבות הציבורית בשמירה על בטחון העיר. צ'ולה ויסטה בקליפורניה, מיניאפוליס במיניסוטה ועוד הן דוגמאות למקרי מבחן. פרויקט "עיר ללא אלימות" הלאומי הוא המקבילה הישראלית ככל הנראה, אך הוא לוקה (כרגיל בארצנו) בחוסר ראיית התושב כאמצעי הישיר לשמירה על הסדר והביטחון. ניתן למצוא דיווח על תוצאות פעילות הפרויקט ל- 2009 כאן.
בסופו של יום, כולנו רוצים ללכת ברחובות בבטחה ולא לדאוג לבטחון האישי שלנו או של ילדנו. ג'יין ג'ייקובס מגדירה בטחון כאחד המרכיבים החיוניים בכדי לאפשר חיים עירוניים תקינים וטובים. לעמדתה, דווקא ל"מפקח הלא פורמלי", היינו תושב הרחוב או עובר האורח, ההשפעה העיקרית בשמירה על הבטחון הציבורי.

אין תגובות: