יום שלישי, 16 במרץ 2010

דיווח ממפגש ארגונים בנושא דיור, תכנית המתאר... ועדיין עיכובים בגינה

נתחיל מיום ג' האחרון, ה- 9.3, שבו התקיים מפגש ארגונים לשינוי חברתי העוסקים בתחום הדיור. הכנס, שאורגן על-ידי המעבדה לתכנון עם קהילה, המרכז לחקר העיר והאזור בטכניון, הקרן החדשה לישראל וקרן פורד, היתה הזדמנות נהדרת לקפוץ לירושלים שאני כל-כך אוהב.
בכנס התעדכנו בסיור המשלחת לארה"ב ללימוד הנושא של דיור בר השגה (שנקרא לעיתים גם דיור בהישג יד), שמענו על ממצאי המחקר למיפוי הארגונים העוסקים בתחום הדיור שערכו ד"ר אמילי סילברמן וחגית נעלי-יוסף והתחלקנו לקבוצות עבודה שדנו בנושאים שונים. במסגרת הכנס הוצג הסרט הבא של התנועה לחיים בכבוד (האתר עדיין בבנייה) שממחיש עד כמה נושא הבטחת הדיור רלוונטי לצערנו בארצנו:


בקבוצות העבודה התברר לי עד כמה הארגונים השונים, ארגוני השטח והארגונים הארציים יכולים לשתף פעולה. יצא לנו קצת לחשוב על החסמים והזרזים שיכולים לסייע לעבודה המשותפת בנושא.

דבר נוסף שעליו אני עדיין ממשיך לחשוב - דיור בהישג יד (דב"י) במסגרת פיתוח מוכוון תחבורה ציבורית (Transit Oriented Development). בחו"ל כבר הבינו מזמן שישנה חשיבות לאספקת דיור מגוון שיאפשר למגוון אוכלוסיות שונות לגור בסמיכות. הדרך למנוע גיטאות הוא לערבב אנשים מהכנסות שונות. לא רק המגוון חשוב אלא גם הצורך בפיתוח פרוייקטים המשלבים דיור בהישג יד דווקא בסמיכות למוקדי תחבורה ציבורית. הם גם אלו המשתמשים העיקריים והראשונים בה. התמריץ הכלכלי של ערכי הנדל"ן הגבוהים בשל הנגישות המוגברת מאפשרת את הרגולציה שתחייב את היזמים לספק דב"י. מעבר לעירוב שימושים אני חושב שזהו אחד המפתחות המשמעותיים להצלחת הערים.

אגב, משהו קטנטן ומעורר מחשבה - בכנס דובר על כך שמשקי בית שיותר מ- 30% מההכנסה שלהם מוקצית לדיור, צפויים לרדת אל מתחת לקו העוני. איפה זה מעמיד אתכם?! אני קצת נלחצתי!

מחר ב- 9:00 תתחיל ההצגה של תכנית המתאר של ת"א-יפו לחברי הועדה המקומית. לפי סדר היום של הועדה, הדיון הנוכחי הוא אחד מלפחות 4-6 דיונים, ממרץ ועד יולי, שבהם תוצג התכנית ויתקבלו הערות. הדיונים נועדו בכדי שהועדה תוכל לגבש את עמדתה ולהחליט על החלופה הנבחרת. מוצע כי הועדה המקומית תחליט על הפקדת התכנית. בנוסף מוזכר כי במקביל צפוי להמשך תהליך שיתוף הציבור והצגת החלופה הנבחרת לבעלי העניין שלקחו חלק בתהליך. מצורף דו"ח 4.1 של תוכנית המתאר, המסכם את סדנאות שיתוף הציבור בשלב הערכת החלופות.

בעניין מקומי יותר - הגינה הקהילתית ברמת אביב. תקציר ההתפתחויות האחרונות - נפגשנו בשני ימי השישי האחרונים.
לאחר שעיריית ת"א-יפו חזרה בה מהקצאת השטח לגינה נוכח הפנייה אליהם בגין פגיעה בטבע העירוני, הועברו מיילים בעניין והועלו מספר אפשרויות למקומות חלופיים לגינה והתקיים סיור שבסופו נבחר גן אבנר.
קבענו להפגש בו ובתחילת המפגש כבר חיכו מספר שכנים הגרים בסמוך לגן אבנר והביעו את הסתייגותם הנחרצת. לא היה ברור כל כך מהן הטענות שלהם והם לא היו כל כך פתוחים לשיחה כלשהי בנושא. מה שכן הצלחתי להבין הוא שהם פגועים מהתנהלות העירייה מולם באופן כללי (ולאו דווקא בעניין הגינה) וכן החשש שלהם מהרעש שעשוי להיווצר כתוצאה מהפעילות בגינה. בסוף המפגש קבענו שתגובש רשימה של מקומות אפשריים להקמת הגינה והפעילים ינסו להעריך את התאמתם לשמש כגינה. לקראת המפגש הבא הוכנו רשימה של מקומות וכן קריטריונים לבחינה שבהכנתם השתתפו הפעילים וכן פעילי ההתארגנות למען פעילי גינות קהילה בישראל.
במפגש השני שהתקיים ביום ו' האחרון, הסתובבנו בשטחים שהועלו והערכנו אותם לפי הקריטריונים. נבחרו 3 השטחים המתאימים ביותר לפי סדר עדיפויות של גן אבנר (רחוק ככל האפשר מבתי התושבים וסמוך לרח' ברודצקי), השטח סביב הגן ברח' קרני, השטח המקורי שהוקצה לנו ע"י העירייה. כמו-כן סיכמנו כי ייתלו בשטחים שלטים המזמינים להצטרף לפעילות ולהתייחס לחלופות. בקרוב יועבר סדר העדיפויות שלנו לשטחים אל העירייה לטובת הקצאת שטח לפעילות.
בנימה אישית-מקומית, אני קצת מיואש מאנשי השכונה שמביעים את התנגדותם בלי להשאיר מקום לשיג ושיח. כנראה שפה NIMBY זה שם המשחק. איזה מזל לנו כפעילים, שיש גוף שאחראי לניהול השטחים הציבוריים שאמור להקצות את השטח שקוראים לו עיריית ת"א-יפו.

אין תגובות: