יום שלישי, 2 במרץ 2010

מיני-דרמה לקראת הקמת גינת הקהילה... ושאר ירקות

הדיונים שנפתחו בדוא"ל בין החברים שמעוניינים בגינת הקהילה הפכו למעניינים ומשמעותיים. אתאר את מהלך המאורעות בקיצור.
  1. פעילים בשכונה החליטו שהם מעוניינים בהקמת גינת קהילה. הפעילים התגבשו בכמה קבוצות שנפגשו להן יחדיו: במסגרת פעילות שכונתית בנושא הנוכחות החרדית בשכונה, במסגרת פעילות הורים של תלמידי בית הספר אילנות, במסגרת פעילות בפורום תושבים למען טבע עירוני בת"א-יפו [להלן: הפורום].
  2. תואם שטח עם עיריית ת"א-יפו מטעם אחת הקבוצות בסמוך לבית הספר - השטח הוא חורשה זמנית המיועדת למבני ציבור (חלק משטח בית הספר). בשטח עצי נוי וכן קיימים בו וסביבו עצים ושיחים רבים. השטח הוא שטח שבשנים חולפות (למעט בשנה שעברה) לא רוסס במסגרת הסכם בין עיריית ת"א-יפו והפורום.
  3. התקיימה פגישת הכרות ותיאום ציפויות בשטח שנבחר לגינה ובה עלו ציפיות שונות מהגינה ובהן: גינון לצורך הפקת מזון, תראפיה אישית באמצעות הגינון, הזדמנות ליצירת וחיזוק הקהילה, חינוך לקיימות וחיזוק הקשר אדם-סביבה, שמירה ופיתוח הטבע העירוני.
  4. הועלתה שאלה לגבי השיקולים שנשקלו בעת החשיבה לגבי שטח מתאים להקמת הגינה. השאלה הועלתה בהיבט של התייחסות לערכי הטבע העירוני שקיים במקום. גלית סמואל מהפורום שלחה תמונות של פריחה צהובה (סביונים) יפיפיה במקום:
  5. התקיים סיור לצורך בחירה בשטח חלופי לאור הבקשה. שטח חלופי אחד תואר בפוסט קודם. למיטב הבנתי נבחר שטח חלופי בגן אבנר, מצידו השני של בית הספר.

בדיונים עלו שאלות והובעו התייחסויות שונות. להלן לקט קצרצר מבלי להזכיר שמות היות וזה איננו רלוונטי והיות והטיעונים כולם לגיטימיים:

  • "השטח שמיועד להקמת הגינה הינו בעל מאפיינים ייחודיים של טבע עירוני: מדובר בשטח פתוח, מעין שדה, שמתכסה במרבדי פריחה צהובה יפהפיה כבר מראשית החורף ועד לחודשי האביב ומושך אליו מגוון ציפורים, פרפרים וחרקים. מדובר באחד השטחים הפתוחים האחרונים בשכונה שמתקיימת בו פריחה טבעית, רציפה ומרהיבה, שמעניקה נוי, יופי ותחושה של טבע בתוך המרקם הבנוי של השכונה"
  • "לשטח המקורי... יש את היתרון האדיר של השכנות לבית הספר. היתרון הזה נותן סיכוי הרבה יותר גדול לגינה להצליח, גם מבחינה חקלאית-גינונית ובעיקר מבחינה קהילתית. הזמינות והקלות של ללכת לעבוד קצת בגינה עם הילדים אחרי בית ספר היו מגדילים בהרבה את השותפים בפועל"
  • "אכזבתי הקשה מכך שננטש הרעיון המקורי של הגינה הקהילתית בצמוד לשטח בית הספר, בשם הצלת הסביונים... שדות סביונים יש בתקופה זו של החורף כמעט בכל חצר של כל בית משותף בשכונה זו, רק חבל שבעוד חודשיים כל זה יהפוך לקוצים וקש"
  • "השטח הצמוד לבית ספר הוא אידיאלי דווקא בגלל מיקומו המרכזי... הזדמנות לחנך דור שלם של ילדים שמתחנכים בבית ספר אילנות במשך שבע שנים מחייהם, ונכונות של בית הספר לשתף את הילדים אפילו בשעות בית הספר... "
  • "אני לא רואה חשיבות רבה במיוחד בשימור דונם אחד של צמחיה פחות או יותר טבעית, כשבקרבת מקום... יש עוד דונמים רבים כאלה"
  • "מה ש... קיים בגבעה הזאת היא מעטפת מוגנת של שיחים ועצים שלא זוכים לגיזומים תכופים ובשל כך מאפשרים לחיות רבות להתקיים שם... הגינה הקהילתית היתה יכולה לשגשג שם מאוד ויכול להיות שהשטח היה מביא כל כך הרבה מבקרים ושותפים שבאיזשהו מקום היו באים על חשבון אותן חיות וצמחים"

מרתק נכון?! לדעתי זה רעיון טוב לחשוף את כל הפעילים לדיון וללבטים בהקשר לבחירת מיקום הגינה ויש לנו (ולעיריית ת"א-יפו) המון מה ללמוד מהתהליך. אני חושב שממש כדאי לעשות סיכום של הדברים, להשוות בין היתרונות והחסרונות של השטחים שנבחנו ולהפיק "מסמך הסכמות" שבו יוסבר מדוע דווקא שטח זה נבחר וישרת הן אותנו התושבים והן את העירייה. אני חושב שמסמך כזה יכול לסייע ולשמש כדוגמא במסגרת הנוהל שגובש ע"י עיריית ת"א-יפו לעבודה מול פעילי גינות קהילה.

2 תגובות:

Unknown אמר/ה...

יהונתן, אתה זריז! הדברים מופיעים בבלוג שלך כמעט לפני שהם קורים במציאות...
אבל התיאור מדוייק. אז כל הכבוד ושיהיה לנו בהצלחה עם הגינה.

אנונימי אמר/ה...

התלהבותך ואהבתך לנושא מעוררת התפעלות
כיף לקרוא

שרון