יום שישי, 12 בפברואר 2010

ACT LOCAL THINK GLOBAL קצת הרהורים על קיפודים

אתמול התקיים מפגש של פעילים תושבי רמת אביב עם שני סגני העיר, מיטל להבי ופאר ויסנר בגן מסביב למינהלת הרובע. מטרת המפגש היא שימור של מקבצי שיחים שמחלקת נכסים והתנהלות אגפי העירייה בכללם (כולל שפ"ע) החליטו שיש להוריד בכדי להאבק בתופעת הפלישות לשטח הציבורי וכן מקבצים נוספים בשל טעמים אסתטיים. הפעילים מוחים בנוגע למדיניות אגפי העירייה השונים המתייחסת לצמחייה השיחית כעונה על צרכי נוי בלבד ולא כבית גידול ל"ערכי טבע עירוני" שקיימים עדיין בשכונה.

לפגישה הגיעו כ- 30 איש ומטרתה היתה הבנה של עמדת התושבים ושל עמדת מחלקת נכסים (היה נציג אחד ושמו שרון). שני חברי המועצה יסכמו את הגישות וימליצו עליהן ככל הנראה בישיבה עם מנהלי מחלקות העירייה (נכסים ושפ"ע). הפעילים, שפועלים במסגרת פורום תושבים למען טבע עירוני בת"א-יפו ובהובלת גלית סמואל, דורשים להשתתף בפגישה בכדי לוודא שעמדתם מוצגת כהלכה ולשמוע את ההמלצות של נבחרי הציבור. להזכירכם, ובמידה ולא הכרתם, הפורום היה ועודנו פעיל להצלת הקיפודים במתחם אסותא.

מצורפת תמונה מהמפגש:
היה מדהים לראות את כל האנשים האכפתיים שהגיעו. אין כמו אקטיביזם לחמם את ליבי! לאחר המפגש, נשארנו לדבר גלית ואני עוד זמן רב והשיחה שלנו ליוותה אותי לאורך כל היום. ועכשיו הפאנצ'ליין העיקרי של כל הסיפור... הגעתי למסקנה שמה שמעניין אותי כרגע הוא ארגון מקומי (LOCAL) שפועל לשפר את איכות חייו בסביבתו. אמנם, ישנה חשיבות לקדם את נושאי איכות הסביבה והחיים גם ברמה העירונית ואפילו ברמה הארצית אבל... האם באמת נדרש ארגון גג נוסף? גם ככה לדעתי קיימת פוליטיקה ותחרות רבה מידי בין הארגונים, פוליטיקה שפוגעת ביעילות הפעולה שלהם שכן קיימת חפיפה רבה על "תחומי העיסוק" של הארגונים. לדעתי קיימים ארגונים סביבתיים רבים מידי ברמת העל ורק באמצעות התארגנויות השטח, שייתמכו בידי הארגונים הקיימים, יתקיים שינוי מודעות (ועשייה) אמיתיים ומשמעותיים בעבור הגעה לכלל התושבים. חסרים עוד פרוייקטים שיהוו מקרי מבחן מוצלחים.

יש בעיה מרכזית אחת שאותה אני מזהה כרגע. גיוס המשאבים - איך מגייסים משאבים להתארגנות תושבים שלא יכולה לספק קבלות שנדרשות על-ידי מרבית הקרנות והתורמים? בבעיה זו התחבטנו רבות כאשר הוקמה "אורבניקה-התעוררות עירונית" ורצינו לגייס משאבים לפעילויות. אותו הדבר גם בעניין ההתארגנות למען פעילי גינות קהילה בישראל. אני מאמין שאפשר לפעול גם ללא תקציב באמצעות שיתופי פעולה, "שווי ערך" והכי חשוב - כוח ההתנדבות הבלתי נלאה של פעילים רבים... אבל ברור שתקציב עוזר בעיקר שכרוצים לרוץ לטווח הרחוק! בעיה נוספת היא גם איך לשמור על פעילות ברמה המקומית - פעילים ואקטיביסטים רבים רוצים לשנות כבר את כל העולם, את הנהלים העירונים והארציים. אני חושב שהחלק של "פעל מקומית" בסיסמא הוא חלק המפתח.

אז עכשיו לעשות שינוי בחיים האישיים, שינוי בדפוס הפעולה הנוכחי שהתמקד עד היום בקידום ופיתוח של ארגוני גג חסרים (אורבניקה, התארגנות למען פעילי גינות קהילה בישראל). והלאה קדימה להקמת גינה קהילתית ברמת אביב. הלאה לקידום שטחים נוספים ללא ריסוס בשכונה. הלאה לשמירה על הטבע העירוני המדהים באזור המגורים שלי!

2 תגובות:

עדי טל הימן אמר/ה...

א מ ן ! ברודצקי 1 דירה 4 מאחרוייך. אחרי שנכשלנו ביצירת גינה קהילתית בבניין, מה אתה חושב אמור להיות הצעד הבא? אולי קהילה אחרת, מקום אחר?

יהונתן הימן אמר/ה...

גם מיטל להבי מפנה לפוסט -
http://www.mynet.co.il/articles/0,7340,L-3848997,00.html