יום חמישי, 18 בפברואר 2010

פגיעה תמוהה בעצים ברחוב רידינג

ב- 11.1.10, לפני מעט יותר מחודש, נגזמו עצים בתחילת רחוב רידינג. מדובר בעצי צאלון נאה ותיקים בני עשרות שנים שגדלים משני צידי הרחוב ונותנים לו אופי מיוחד. אגב, הצאלון הנאה נחשב למין בסיכון אצל האיגוד הבינלאומי לשימור הטבע ומשאבי טבע - IUCN. חשוב לציין כי הגיזום בוצע רק מעל המדרכות וכי העצים עצמם גדלים בשטח פרטי. זה לא הפעם הראשונה שהעירייה פוגעת בעצים (1)(2), וכבר מזמן ברור לכולם שעצים תורמים לעיר בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים ושכולנו רוצים עצים בעיר.
חשוב להעיר כי העירייה לרוב פועלת באמצעות מתן צווים לוועדי הבתים בדרישה להסיר צמחיה שמהווה מטרד למשתמשי המדרכה או מפגע בטיחותי ורק במקרים חריגים ביותר ולאחר התראות מבצעת גיזום מטעמה. גיזומים נוספים מבוצעים לפעמים על-ידי חברת החשמל (ללא רגישות לעצים כמובן ולצערי חשיבות העצים עדיין לא חילחלה שם), בתיאום עם העירייה, אך זה לא המקרה שכן הענפים שנגזמו לא היו בסמוך או הפריעו לכבלים.
המוקדן בעירייה סירב לרשום את פנייתי בטענה שהעירייה לא גוזמת כך ושאני צריך לברר קודם עם ועדי הבתים. ציינתי כי מדובר בבניינים שונים וכי הכל נעשה בלילה אחד. המוקדן סירב לעזור וגם לרשום את פנייתי לבירור הנושא והפנה אותי לאגף שפ"ע (שיפור פני העיר). גם שם לא ידעו על גיזום, חזרו על ההסברים ואף ציינו כי לא ניתנו צווים לבתים לצורך גיזום העצים. מבאס!

כתבתי דוא"ל לועד השכונה של רמת-אביב הירוקה (מזל שיש ועד!):
"ברצוני לברר לגבי גיזום עצים שבוצע אתמול לאורך רח' רידינג. העצים נמצאים בשטח הפרטי של חצרות הבתים אך גלשו מעל המדרכות. החלקים שנגזמו היו אלו שמעל המדרכות .גיזום העצים פגע לדעתי באופי הרחוב והשכונה וכן הסיר את ההצללה שהיתה קיימת בעבור הולכי הרגל ומשתמשי המדרכות .רציתי לברר האם הדבר בוצע בתיאום או מטעם מנהלת הרובע. בבירור שערכתי עם העירייה עולה כי לא ניתנו דרישות לתושבי הבניינים לגיזום העצים. כמו-כן, הגיזום נעשה באותו היום לאורך כל הרחוב. בין השאר, בניינים מספר 3, 7, 9, 12, 14.אודה על בירור מטעמכם וקבלת תשובה."
מהועד קיבלתי תשובה מהירה תוך יומיים:
""שחיטת" העצים נעשתה לא במקצועיות, ולא על ידי מי שמוסמך לכך. הכל נעצר בשלב זה, והובא לידיעת מנהלת הרובע ואגף התברואה המקומי שידו הייתה במעשה. לצערנו אין להשיב את הנעשה ואנחנו כותבים מכתב חריף לכל הנוגעים בדבר.אין לנו התנגדות שגם התושבים באזור הגיזום הברוטאלי ישלחו מכתבים לפניות הציבור בעירייה. XXX ועד השכונה."

מאז ניסיתי לקבל עדכונים מהועד וקיבלתי את התשובה הבאה:
"הנושא טופל מול מנהלת הרובע הדואגת שדבר כזה לא יחזור.כל גיזום בשכונה יובא לידיעתם וחוות דעתם לפני ביצוע. אני מקווה שיעמדו בדברם."
מאז ובמקביל לפעילות לשימור השיחים בשכונה, שלחתי ב- 2.2.10 מכתב למנהל אגף שפ"ע, מר שמואל קצ'לניק. מצורף החלק שהוספתי בנושא גיזום העצים:
כיתבתי על המכתב גם את סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק שפ"ע, גב' מיטל להבי. טרם נענתי.

אז עכשיו כמה שאלות:
  • היכן וכיצד חלה הטעות דאז?
  • האם אגף התברואה בכלל יכול לבצע גיזום (ועוד של עצים פרטיים) וכנראה ללא תיאום ואישור של פקיד היערות העירוני (מנהל מחלקת שפ"ע)?
  • האם העצים שנגזמו ממש לאחרונה בפארק המשחקים ברחוב קרני (הרמת נוף) קיבלו את חוות הדעת של מנהלת הרובע?
  • האם וכיצד משתפת מנהלת הרובע את התושבים בגיזומים מתוכננים ומקבלת את התייחסותם?

מצרף תמונה של צאלון פורח שתדעו מה הפסדנו:

2 תגובות:

Unknown אמר/ה...

אני מצדיע לך על שמירת העצים.
כן ירבו 'מחבקי העצים' כמוך.
אני אוהב מאוד את הצאלונים המדהימים.
מומלץ לבקר באוגוסט במכון וויצמן, יש שם צאלונים מדהימים.
אמיר

יהונתן הימן אמר/ה...

תודה אמיר. אני חושב שחשוב שכולנו נתגייס לשמור על הסביבה הקרובה לנו. אפשר והכי מומלץ זה להתקשר למוקד הפניות של העירייה בנושאים הללו. אשתדל לזכור לקפוץ באוגוסט למכון וויצמן, טרם יצא לי להתרשם מהצאלונים שם. תודה!